Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Zajímejme se o školu v místě, kde bydlíme! Tady je pohled do hlucké školy na konci roku - fotky oceněných dětí, ale také kritika za chování... A pár mých slov... Jak kvalitní je u vás škola a kantoři, víte to?

Být to na mě, udělal bych ze škol ty nejprůhlednější instituce na světě, které by měly mít perfektní webové stránky, ze kterých by se člověk dozvěděl absolutně všechno o podobě výuky na té škole i všech projektech, zveřejňovaly by samozřejmě profesní profil všech kantorů a jak jinak, člověk by mohl také srovnávat, jak je které škola v čem úspěšná a jak moc či málo dává svým žákům. Proč taková otevřenost? Protože není takřka nic důležitějšího v té které obci, městě i této zemi, než kvalita škol, a to, jak tyto školy a jejich pedagogové žáky učí. 

 

Jak jsou které školy otevřené, jaké mají internetové stránky a jak moc školy informují rodiče dětí i veřejnost o podobě výuky a všem s tím souvisejícím, nechám na vašem posouzení školy v místech, kam chodí vaše děti. Každopádně, já se šel podívat na konec školního roku do Základní školy v Hluku, protože právě tady bydlím, sem chodí má dcera a možná sem budou chodit ještě další dvě dcery. Konec roku jsem zachytil na dvou videoukázkách, plus přidám ještě slova paní ředitelky z jejího proslovu, moc rád jsem přidal také fotky dětí, které byly při tomto loučení se školním rokem oceněny.  

 

Takže, pojďme ke slovům paní ředitelky.  

 

"Většinou  jsem na konci školního roku většinu z vás chválila za zlepšení, letos jsem při podepisování vysvědčení měla pocity smíšené," začala ohlédnutí za školním rokem ředitelka Mgr. Marie Galdová. "Více zhoršení než zlepšení, obzvlášť naši vycházející," upozornila, což bylo cítit i z čísel, která následně vyslovila.

Tady jsou: ze 383 žáků prospělo 234 prospělo s vyznamenáním (to se mi zdá pěkné číslo, byť asi hodně se na tom projevují výborné známky dětí z nižších ročníků, soudím),  146 prospělo, 3 neprospěli...

 

"Ne u všech z vás jsme byli spokojeni s chováním," přidávám další slova paní ředitelky. "Na koci prvního a druhého pololetí jsme udělili celkem 51 napomenutí třídního učitele, 20 důtek třídního učitele, 9 důtek ředitele školy, 8 dvojek z chování a třikrát třetí stupeň z chování. Při 383 žácích jsou to čísla dost vysoká a mnozí z vás by se nad svým chováním měli řádně zamyslet," promluvila paní ředitelka "do duše" žákům, aby poté přešla k tomu příjemnějšímu - jak sama poznamenala. "To" příjemnější jsem dal za videoukázky, jsou to samozřejmě ocenění žáci.

 

Rád bych dodal, že šikovných dětí není podle mě v Hluku málo, přidejte si k těm, kteří jsou na fotkách, ještě například děti ze Základní umělecké školy, které dosahují velmi slušných výsledků, určitě bychom našli i další děti, které jsou v tom či onom dobré,  ale při loučení na koci školného roku se o nich nemluvilo. Byť, někdy mám pocit, že tváře některých úspěšných dětí se prolínají třeba v kultuře, ve sportu či jiných oblastech, 

 

Přemýšlím, jak toto psaní zakončit, zda lze použít nějaká "hodnotící" slova, ale zdá se mi to nemožné. Jaká je ta která škola? Třeba u vás, tam kde bydlíte? Máme šanci to posoudit jako rodiče, nebo třeba jako obvytelé toho kterého místa? Podle jakých kritérií bychom školu hodnotili?  A jací jsou kteří učitelé? Jaká měřítka na ně "vzít"? Co rozhoduje o kvalitě učitele? Počet jedniček, které od něj žáci dostanou? Nebo spíše je kvalitní ten učitel, u něhož jedničky moc nejsou? A jakou roli hraje to, že učitel může mít "smůlu", na nějaký ročník, na nějaké žáky? Těžko říci... Přidejme k tomu ještě mnohdy téměř panický strach rodičů říci na svou školu nějaký názor ze strachu, aby to třeba děti u toho kterého učitele "neodskákaly".

 

A co rodiče, co my? Jací jsme? Jak se zajímáme o své děti? Jak moc jim pomáháme s učením? Jak často mluvíme s kantory, zajímáme se o školu, o práci vedení, o práci třeba rodičovského sdružení? Jaká je kontrola škol, jak náročné jsou obce vůči školám, jak moc si uvědomují, že kvalitní škola a pedagogové jsou pro oběc či města naprosto klíčoví? 

 

Skončím neoriginálně. Vzdávám hold pedagogům, kteří dělají maximum proto, aby školáci byli co nejlepší, aby našli svou silnou stránku a cítili, že vzdělávání je kromě zdraví  tou nejdůležitrější hodnotou. A vzdávám také hold rodičům, kteří se svým dětem věnují, učí se s nimi, zajímají se o ně, povzbuzují je, dělají všechno dobré pro to, aby svým dětem připravili co nejlepší start do jejich života.

 

Kantoři ani rodiče to nemají lehké, stát jim to bohužel neusnadňuje, když často vidím, jak ohromné kvantum informací (mnohdy zbytečných!) český vzdělávací systém po dětech chce, kroutím jen hlavou a mám chuť proti tomu protestovat. Stejně jako mám chuť protestovat a nadávat na "systém", který děti nemotivuje k co nejlepším výsledkům, protože mnoho dětí se dostane prakticky na jakoukoliv střední i vysokou školu a teprve při hledání zaměstnání zjistí, jak na tom vlastně jsou.

 

"Provést" děti tímto vzdělávacím systémem a všemi úskalími dětsví a dospívání, je složité a žádný recept na to asi neexistuje -  aspoň to slyším, když se po něm sháním. Mám radost, když slyším mnohé rodiče chválit se vlastními dětmi někde na ulici nebo internetu, zároveň ale soucítím s těmi rodiči, kteří se chválit nemohou - ne vždy na svých dětech nesou vinu. Strašně moc bych si ale přál, aby tato země vytvářela rodičům při výchově dětí co nejlepší podmínky pravidly, které určuje v zákonech nebo třeba v podobě chování těch, kteří tuto zemi reprezentují. Vše ostatních je už na rodičicích či prarodičích - a oni moc dobře ví, jak nelehké (ale často také radostné) je "vypiplat" z malého miminka co nejlepšího školáka a poté dospělého člověka.    

 

 RB

 

 Takto začalo loučení se školním rokem v Hluku L.P. 2015

 

 

 

Tady se loučí deváťáci, kteří promluvili s humorem, u něhož se ovšem v některých chvílích pedagogové moc neusmívali... A ke konci videa uvidíte také hlucké kantory, o většině nic nevím, takže nemůžu "sloužit" ....

 

 

 

Tady jsem nafotil oceněné žáky, většinu neznám, tak se dopředu omlouvám, kdybych u někoho jméno malinko popletl - pokud mi díte vědět, pravím ho... Jinak samozřejmě všem oceněným gratuluji a moc držím palce, aby svou výkonnost udrželi a ještě šli dál nahoru...  Dnešní doba jistě není jednoduchá (která ale byla?), ovšem ten, kdo je výborný, kdo má skvělé studijní výsledky, ten se v ní v naprosté většině neztratí a může si splnit v životě mnoho snů....

 

 

 

Na první fotce je Ondřej Hanus, kterého vedení školy jmenovalo jako prvního. Ondra  vyhrál okrskové i regionální kolo soutěže Hledáme mladého chemika. Zároveň získal 6. místo v soutěži Matematický klokan, 9. místo ze 70 soutěžících okresního kola Matematickhé olympiády, 10. místo v okresní soutěži v Informatice... Skvělé výsledky!

 

 

Tady je Nikol Válková, která získala 2. místo v okresním kole olympiády v anglickém jazyce, 6. místo v kraji! A zároveň 2. místo v regionálním kole soutěže Hledáme nejlepšího chemika.

 

 

Lukáš Křižan byl oceněný za 1. místo v okresní soutěži v Informatice a 2. místo v okrskovém kole soutěže Mladý chemik.

 

Nyní byl oceněný Šimon Brauner, kterého jsem bohužel nestačil vyfotit. Ocenění získal za 4. místo v matematické olympiádě v okresním kole a 2. místo v týmové soutěži Poznej a chraň v okresním kole a 7. místo v krajském kole. Společně s ním bojovali v této soutěži tito dva kluci, vlevo František Libosvár, vpravo Jenda Hanus. 

 

 

Toto je Veronika Hrošíková, druhá  v okresní soutěži Matematický klokan. Velký úspěch. 

 

 

Andrea Kubešová dosáhla na 5. místo v regionálním finále Mladého chemika. 

¨

 

Erik Nikolas Hajdůch, 4. místo v okresním kole matematické olympiády. Také pěkný výsledek. 

 

 

 

Tady se omlouvám za možné chyby, kluky neznám, a pro ocenění šli tak stejně, že v této chvíli si nejsem jistý, kdo je kdo. Poptám se a dám přesně... Toto by měl být Martin Endrych, který  vybojoval v okrese 7. místo ve fyzické olympiádě.  

 

 

A toto je zřejmě Honza Kovář, který na stejné olympiádě získal  9. místo. 

 

 

 A do třetice si nejsem jistý, snad se nemýlím, když napíši, že to je Aleš Hubáček, který získal 5. místo v okresním kole zeměpisné olympiády 

 

 

V chumlu kluků, kteří šli najednou pro ocenění a já ztratil přehled kdo je kdo, byl i tento školák, zřejmě je to Tomáš Abrhám, který má ze zeměpisné olympiády v okrese 8. místo.

 

 

A tady už jsou holky, Monika Maňáková získala v Matematickém klokanovi 8. místo v okrese.  

 

Ve stejné soutěži bojovala také Natálie Bartysová, která si odvezla  10. místo.

 

Tak, a teď následují děti, které vyhrály okrskové kolo recitační soutěže. Jako první byl oceněný  Jožka Jelének, který soutěž za 2. a 3. třídy. Kluk na fotce je ale asi někdo jiný, který jen cenu za Jožku přebíral - alespoň si to šeptaly děti kolem, zeptám se :)

 

 

 Okrskové kolo ve své kategorii vyhrála i Markétka Hrdinová.

 

 Nikola Bachanová byla druhá ve čtvrtých a pátých třídách.

 

 

A za šesté a sedmé třídy získal 3. místo Tadeáš Kočí. 

 

 

 A klobouk dolů před tímto klučinou, který se jemnuje Tum Thang Nguntual, jeho rodnou zemí je Barma a moc dobře si pamatuji, když přišel do Hluku se svou rodinou. Začal chodit do 4. třídy, neuměl takřka češtinu a musel pořádně makat. Dnes mluví česky, učí se anglicky a německy (sám si tuto řeč přibral) a ve fotbale patří k vůbec nejtalentovanějším fotbalistům v regionu. Vedení školy jej ocenila jak za reprezentaci ve sportu, tak za výsledky ve škole. 

 

 

 Nyní byl na řadě sport. Tyto holky, starší žákyně, dosáhly výborného úpěchu, když v okresním kole Poháru rozhlasu v atletice získaly skvělé 2. místo a postoupily do krajského finále.  

 

 

Shodou okolností s většinou holek na předcházející fotce jsem dělal před časem videorozhovor přímo na soutěži, tady je... A napsal jsem k tomu i tento článek: Jak to dělají učitelé, kterým se daří vést děti k pohybu? Ptal jsem se včera na krajském kole atletického Poháru rozhlasu v Uherském Hradišti... 

 

 

 

Tato holka se jmenuje Kristína Prajzová, a jako jediná na škole si svými výkony vysloužila stříbrný odznak zdatnosti... Následovalo ocenění za bronzový odznak, který získaly Veronika Kolková, Simona Mošťková, Nikolete Jankových,  Michaela jančová, Olga Zimčíková, Michaela Hájíčková, Kristína Flasarová, Veronika Hrošíková, Tereza Dostálová, Iveta Kopečná, Lenka Hrdinová a Anna Gálová.... Samozřejmě se mi chce dodat - to jako NIKDO ze starších kluků školy nezískal ani žádný odznak?! Ach jo, jak je to možné, kde se "děje" chyba? :)  Jinak holky si šly tak rychle pro čokolády a tak rychle odcházely, že jsem je nestačil fotit, paní ředitelka už vyvolávala další a další jména...

  

 

Tak, a v této chvíli začala číst paní ředitelka několik jmen, děti začaly chodit pro ocenění a já rychle fotil - jestli jsem všechny zachytil a koho přesně, nevím, mějte pro mě v tomto pochopení děkuji...  

Takže paní ředitelka četla tato jména:

 

Terezka Nemravová získala v okresních soutěžích 1. a 3. místo,  Daniel Nemrava 1. a  2. místo, Magda Hubáčková 3. místo, Martínek Polách 3. místo,  Míša Podškubka 1. místo, Míša Šimčíková 2. místo, Magda Šobáňová 3. místo, Nella Šafaříková 3. místo, Michael Křapa 3. místo. 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

A ještě jsem udělal spoustu náhodných fotek, ty potřebuji protřídit a dám je sem také... Tečka... Hotovo... Uff.... Snad to měla pro někoho z vás smysl, celé toto "pojednání" s písmenky, fotkami i videoukázkami :) Hlucké škole velmi držím palce, aby měla co nejlepší výsledky v okresném měřítku a bojovala o přední příčky i v kraji!!!

 

A jedna věta na úplný konec, ke které se asi stejně už nikdo ze čtenářů nedostane. Strašně moc a moc a moc se přimlouvám za to, aby byl na škole co nejčastěji rodilý mluvčí z angličtiny!!!! Být zastupitelem, tak hned první položku v rozpočtu města Hluk jmenuji následující položku - náklady na pobyt a mzdu jednoho nebo dvou rodilých mluvčích z angličtiny, kteří se denně budou věnovat hluckým dětem!!! Tak, a teď do mě škole tepej za tento návrh i názor :) Angličtina je pro hlucké děti daleko podstatnější, než tuny betonu, asfaltu či něčeho podobného, které se někde zase rozlijí - což platí pochopitelně obecně i o této zemi...

 

A Hluku se věnuji velmi často, takže TADY na stránce mých videoukázek, najdou Hlučané  například své děti doceal často....  A prosím, všechno, co píšu, fotím a točím o Hluku, nestojí městskou kasu ani jediný halíř, stejně jako žádného hluckého občana.. To jen preventivně pro ty, kteří si můžou myslet, jak Bartoníček na Hluku bohatne... A proč to dělám, proč mapuji dění v Hluku i na jiných místech, proč dělám tyto stránky? To byste nepochopili ... Já také někdy sám sebe nechápu :)