Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Těžba štěrkopísku za Uherským Ostrohem?! První podrobné informace + otázka: Jste pro nebo proti ?

Pokud se nemýlím, ještě nikde se nepsalo o projektu, který možná už brzy bude nejvíce diskutovaným tématem nejen v Uherském Ostrohu. Jde o projekt těžby a zpracování štěrkopísku za Uherským Ostrohem směrem na Moravský Písek. Postupně se budu snažit dávat sem na stránky maximum informací, ty nejdůležitější budu psát také do MF DNES. První článek do novin jsem k tomuto tématu psal ve čtvrtek, tady článek je:

 

Nové místo pro těžbu štěrkopísku: Uherský Ostroh?

Uherský Ostroh - Ve Zlínském kraji má vzniknout zcela nové místo pro těžbu a zpracování štěrkopísku, o kterém zatím málokdy ví. Toto místo ukrývá štěrkopísek na několik desítek let a je jen kousek za Uherským Ostrohem směrem na Moravský Písek. Štěrk chce tady těžit a zpracovávat fima Jampílek.

K celému projektu ovšem mají výhrady zástupci Moravského Písku i Uherského Ostrohu, kteří mají především obavy z dopravy štěrkopísku. Firma totiž denně počítá s jízdou minimálně šedesáti nákladních aut. „Neumím si představit, že by kdokoliv z Moravského Písku byť jen připustil souhlas s existencí takové těžby," sdělil MF DNES starosta této obce Miroslav Dula.

Jedno z nejdůležitějších stanovisek ovšem nebude na Moravském Písku, ale na Uherském Ostrohu. Jeho zastupitelé budou muset rozhodnout, zda těžbu a zpracování štěrkopísku zahrnou do nového územního plánu města. Pokud ne, štěrkopísek by firma zatím těžit nemohla a musela by opakovaně žádat právě o změnu v územním plánu.

Podle informací MF DNES se už zastupitelé Uherského Ostrohu sešli na pracovním jednání se zástupci firmy Jampílek, ale zatím není jisté, že vyjdou firmě vstříc.

Jednání o této věci potvrdila MF DNES starostka Uherského Ostrohu Hana Příleská. „Zatím bylo jen pracovní zasedání, hlasování o tom, zda dáme do územního plánu tuto těžbu nebo nedáme, nás teprve čeká. Nám jde hlavně o to, aby nákladní auta nevozily štěrk přes Uherský Ostroh," řekla starostka.

Zastupitele by měly pomoci přesvědčit také peníze, které firma městu nabízí. Z dopisu Františka Jampílka zastupitelům, který má MF DNES k dispozici vyplývá, že nabízí městu minimálně 1, 2 milionu korun ročně, z čehož by část šla na sport a kulturu. Sto tisíc z této částky by tvořila hodnota štěrkopísku pro město.

Zástupce firmy Pavel Josefus je přesvědčený, že všechna jednání nakonec dopadnou ve prospěch těžby. „Myslím si , že je reálné, aby těžba byla povolena," sdělil MF DNES Josefus. Pokud jde o dopravu, tvrdí, že auta by přes Uherský Ostroh nejezdila. Nabrala by prý směr silnice Veselí nad Moravou - Bzenec a Moravský Písek - Nedakonice.

 

Radek Bartoníček

 

K celé záležitosti mám mnohem a mnohem víc informací, ale v novinách místa moc není, proto byl článek stručnější.  Pokud budete mít nějaké dotazy, kdykoliv se ozvěte, stejně tak přivítám jakékoliv doplňující informace nebo názory k tomuto tématu. Jde o věc velmi zajímavou a také velmi závažnou, jistě vyvolá velmi různorodé pohledy a zřejmě i emoce. Bude také zajímavé sledovat, jak zareaguje konkurence, v tomto případě firma Dobet v Ostrožské Nové Vsi, která má novoveské štěrkopísky, kde bude těžba postupně končit. Naproti tomu ložisko za Uherským Ostrohem je podle geologů velké a lze z něho těžit i více než zatím plánovaných 34 let.  Pochopitelně, nesmírně zajímavé bude sledovat, jak se zachovají jednotliví členové zastupitelstva v Uherském Ostrohu, kteří můžou i nemusí rozhodnout o projektu, který se bude týkat ještě jejich dětí, vnuků a možná pravnuků. 

 

Možná bych v této chvíli mohl napsat ještě tyto další informace: Firma Jampílek počítá s těžkou minimálně na 34 let, s tím, že denně by z tohoto místa odjelo kolem šedesáti nákladních aut s návěsem, které by vezly písek.

Zároveň cituji ze zprávy o tom, jak by místo těžby a zpracování vypadalo:

Štěrkopísek bude těžený plovoucím pontonovým drapákovým bagrem. Surovina bude nakládána na plovoucí dopravníkové pásy, odtud bude dopravována na břeh a vynášecím pásem do úpravny.

Surovina bude upravována na semimobilní úpravně. Ta se bude skládat ze dvou třídičů s vodními pračkami, z nichž jeden bude dvousítný a jeden trojsytný. Zde bude surovina tříděna a současně zbavována jílových příměsí.

Surovina bude předrcována dvěma kuželovými drtiči. Stroje úpravny a její konstrukce budou umístěny na ploše zpevněné betonovými panely. Voda pro praví suroviny bude čerpána z jezera vzniklého odkrytím hladiny podzemní vody při dobývání suroviny.

Odpadní voda z procesu úpravy bude vypuštěna do kalových polí a po odsazení pevných částic bude odtékat zpět do jezera.

Výrobky v jednotlivých frakcích budou dopravovávány vynášecími pásovými dopravníky z úpravny na zemní skládky, odkud budou nakládány dvěma kolovými nakladači na velkokapacitní nákladní vozidla a po zvážení expedovány zákazníkům.