Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

TADY jsou nejlepší dětští zpěváci Slovácka - natáčel T. Vrba, který poslal i polemický text. A pár slov o mém zklamání. Plus kritika v diskusi (DOPLNIL JSEM VIDEA SE VŠEMI ZPĚVÁKY)

Tonda Vrba včera natáčel finálové klání nejlepších dětských zpěváčků Slovácka v Lužicích. Tonda právě dává videa na internet, tady se můžete podívat na první videa, všechno najdete na jeho "videostránce" TADY ...

RB

Ps. Ve středu ráno jsem doplnil všechna videa se zpívajícími dětmi, tady následuje text Tondy Vrby

Přetěžké a zdlouhavé rozhodování poroty při vybírání Zpěváčka Slovácka 2013 v Lužicích

Lužice u Hodonína - Letošní 19. ročník dětských zpěváků lidových písní Zpěváček 2013 spěje do svého finále, které se uskuteční 12. května v lázních Velké Losiny, v obci pod Hrubým Jeseníkem.

Předtím se ale sešlo pěvecké mládí v neděli 21. dubna odpoledne v prostředí stařičké lužické Sokolovny z roku 1932. Dvaatřicet dětí soutěžilo v regionálním kole, v doslovném „maratonském souboji" o nejlepšího Zpěváčka Slovácka. Jinak se konala oblastní kola hned na několika místech Slovácka od Kopanic, přes  Horňácko, Dolňácko, Kyjovsko až po Podluží.  Konkrétně to byly Uherský Brod, Uherské Hradiště, Otrokovice, Stará Břeclav, Starý Poddvorov, Kyjov, Svatobořice-Mistřín, Vracov, Velká nad Veličkou a Veselí nad Moravou.

Po organizační a moderátorské stránce patřilo, podle mojí osobou shlédnutých, k nejlepším setkáním zpěváčků  v Kyjově, při soutěži Vyletěla holubička. Každá akce tohoto typu si však zaslouží uznání, protože právě v dětech  je velká záruku, že slovácký folklor tak brzo nezanikne.  Pravdivou skutečnost také tvrdí „duchovní otec" Zpěváčka František Synek, všechno se odvíjí u této nádherné dětské akce také o penězích. V Lužicích však panovala u pořadatelů údajná „dobročinnost".

Vybrat šest postupových míst s jedním náhradníkem do velkého finále však nebylo pro „úzkou", tříčlennou porotu v Lužicích vůbec jednoduché a dlouhé chvíle trávila při přemýšlení, koho nominovat z tolika přítomných pěveckých talentů, s kterými se nemůže pochlubit nikde žádná folklorní oblast v České republice.

„Rok od roku to pro nás bývá těžší a pro miniaturní rozdíly se nám letos nepodařilo určit pořadí. Udělali jsme tedy inovaci. Vyhlásíme postupující bez pořadí, se seřazením podle abecedy," prohlásila na pódiu předsedkyně poroty Jana Grabcová z Uherského Hradiště, která se zároveň omluvila zaplněnému sálu a dětem, že museli všichni tak dlouho čekat.

Nejlepšího zpěváčka nakonec přece jen odborníci vybrali. Stala se jím Soňa Vacenovská z Dubňan.

„Výběr byl učiněn s nejlepším svědomím porotců a s vírou, že vybraní reprezentanti Slovácka mohou i letos v celostátní soutěži uspět - ti starší a zkušenější, a nebo získat zkušenosti-ti mladší s perspektivou růstu a příštích úspěchů," ohodnotil rozhodnutí dlouholetý ředitel celostátní soutěže Zpěváček, František Synek ze Svatobořic-Mistřína, který vše pozorně sledoval z povzdálí lužické Sokolovny.

Postupující ze Zpěváčka Slovácka 2013: Daniel Bruštík ze Strání, Tomáš Harvánek z Břeclavi, Charlota Zálešáková z Uherského Hradiště, Josef Zámečník ze Strání, Filip Sítek z Javorníka (náhradník), Soňa Vacenovská z Dubňan a Nikol Stávková z Hodonína.

Já jen doplňuji, že je velká škoda, že porota neupřednostnila do finále ve Velkých Losinách více děvčat, které letos hlavně převyšovaly kvalitou zpěvu chlapce. Sice jejím sympatickým  počinem bylo, že nominovala do „sedmičky" nejmladší účastnici teprve devítiletou Šarlotku Zálešákovou z Uherského Hradiště, členku Hradišťánku a vnučku vyhlášeného slováckého folklorního tenoristy Martina Zálešákové z Velké nad Veličkou, která je „osvícena" velkým talentem, ale například taková patnáctiletá Veličanka neméně šikovná Anička Minksová byla po soutěži hodně zklamaná.

Letošní jednoznačná vítězka Horňáckého zpěváčka, která byla „doma" vybrána z početnějšího zastoupení porotců z několika regionů, kde byl mimo jiné i František Synek  bojovala v Lužicích s handicapem navíc, protože snaživá mladá muzika její „horňácké pěsničky" nezvládla nejlépe nacvičit. Na pódiu si však počínala jako zkušená matadorka  a s úsměvem vše dozpívala.

Podle mého názoru intonaci, hlavní předpoklad k úspěchu, zvládla na jedničku s hvězdičkou.  Přesto se už Aničce Minksové v životě definitivně zavřely pro svůj věk brány této oblíbené dětské přehlídky-soutěže, daný limitem organizátorů. Rozplynul se jí sen o účasti ve velkém finále republikového Zpěváčka. Na druhé straně se brány otevřely o šest let mladší Šarlotce Zálešákové, kdy o ní  můžeme ještě psát, že ve Velkých Losinách byla jednou či vícekrát nejlepší.

A ještě důležitá informace od ředitele této dětské zpěvácké soutěže  Františka Synka, že jubilejní 20. ročník se opět uskuteční v Lužicích  za účasti opět tříčlenné poroty (dva zástupci z Uherského Hradiště a jeden z Mikulčic).

„Soutěž regionu dělám 19 let a mám o přípravě i průběhu každého ročníku své mínění. Nikdy jsem za těch 19 ročníků neměl větší porotu a vím proč tomu tak je. Je to tak lepší a řeči se vedou skoro každý rok, podle toho, jak se kdo cítí ukřivděný. Předsedkyně Jana Grabcová je v porotě od začátku a soutěž i ona s dalšími formovala a utvářela. Výsledkem jejího působení i dalších okolo je počet vítězů ze Slovácka, kteří získali titul Zlatý zpěváček. Prostě ona opravdu o zpěvu ví hodně a určitě zastoupí celou armádu „taky" porotců. Této porotě důvěřuji a pokud soutěž budu organizovat, tak to takto bude," vyjádřil se k porotě, František Synek.

Samotná Obec Lužice, která byla partnerem spolupořádajícímu Folklornímu sdružení Kyjovska, Sokolu Lužice a souboru Lipina z Vracova se snažila co nejlépe pomoci akci a materiálně ji zastřešila. Stolová úprava v sále pro diváky však nebyla zrovna nejvhodnější variantou a připomínala při  představení nejmenších „reprezentantů" slováckého zpěvů spíše prostředí na generálku.

Antonín Vrba

Několik letošních přehlídek si můžete převážně v kompletních zpracovaných videích vyhledat na: https://www.youtube.com/user/TondaVrba

... tady od 2:21 uslyšíte předsedkyni poroty a uvivíte také všechn. "Nebylo to vůbec, vůbec jednoduché, děláte nám to rok od roku těžší, v letošním roce jste zpívali úžasně nádherně, strašně rádi jsme to poslouchali," říká na videu mimo jiné předsedkyně poroty.

... po ukázce všech postupujících do celostátního kola vyhlášení vítěze a také jeho zpěv ...

... toto minivideo Tondy mě poněkud vylekalo. Zaskočilo mě, v jakém prostředí se prestižní setkání skvělých dětských zpěváků uskutečnilo, ani se mi nechce věřit, že toto byl sál, kde se zpívalo, spíš to byl nějaký předsál nebo něco podobného, ty stoly takto seřazené, termosky na stole, věci na židličkách, nevím, jsem z toho špatný, Slovácko si zaslouží něco mnohem reprezentativnějšího - díky ale za to, že taková přehlídka vůbec existuje.... Každopádně díky Tondovi, že vystoupení dětí zprostředkoval...

VIDEO TONDA POZDĚJI SMAZAL, ALE POSLAL FOTKU S POHLEDEM NA SÁL -  vystupující děti, jejich rodiče i další diváci by si zasloužili lepší prostředí, ani se mi nechce věřit, že za takových podmínek zpívali nejlepší dětští zpěváci našeho Slovácka

Tady už jsou soutěžící:

Š.ZÁLEŠÁKOVÁ, J.ZÁMEČNÍK a Zpěváček 2012 P.HAVLÍK

K.ŠOŠOVIČKOVÁ, O.ŠAMŠA, T.ŠTEFÁNEK, B.TYMROVÁ