Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Nejznámější značky našeho regionu? Valenta? Neřekl bych... Kdo? Hruška a Žufánek... O tom druhém vyšel velký článek v Hospodářských novinách... A jak je to vlastně s podnikateli Slovácka?

Podnikatelé, podnikatelé, podnikatelé... Velké téma našeho Slovácka, říkal jsem si mnohokrát také v roce 2015, ale zároveň jsem cítil, jak těžko se o něm píše a především, těžko se hledá, kdo jsou vlastni ti nejznámnější a zejména nejlepší podnikatelé našeho kraje. Ti nejznámější nemusí být zároveň ti nejlepší, to je logické, navíc, o mnoha podnikatelích našeho regionu slyší člověk tak naprosto rozdílné informace, že je nesmírně obtížné říci si: ano, ten a ten si zaslouží postavit na piedestál, protože je to fakt borec... Mimochodem, kdo jsou podle vás borci - podnikatelé našeho regionu? 

 

Přemýšlel jsem nad tímto vším i poslední den roku 2015, když jsem si koupil 31/12 v trafice v Hluku mimo jiné Hospodářské noviny a v příloze ego! našel opravdu hodně velký rozhovor s podnikatelem, který bydlí hned v sousední dědině. S kterým? No přece s Martinem Žufánkem z Boršic u Blatnice! Spolumajitelem dnes hodně známé značky po celé zemi: ŽUFÁNEK. Neboli-li, abych byl přesný: Rodinný ovocný lihovar Žufánek.

Ten rozhovor se všemi písmenky je nesmírně pochvalný a uvádí fakta, která dokumentují, že Žufánci dokázali ve svém oboru opravdu hodně a v mnohém přesáhli hranice naší země. Celý materiál je především o Martinu Žufánkovi a na můj vkus se až moc týká detailů výroby některých alkoholů a méně způsoby vybudování firmy, i tak jde ale o velmi dobrý materiál, který dělá Žufánkům špičkovou reklamu. To, že se Hospodářské noviny nečtou na našem Slovácku není až tak podstatné, myslím, že být v HN renomé podnikatele hodně pomůže, navíc magazín ego! je perfektní a mám ho rád - samozřejmě pro lidi, kteří čtou hlouposti, není.

 

Když jsem celý ten text četl a dával si dohromady různé další informace, přemýšlel jsem hlavně nad následujícími věcmi:

- Jestliže někdo něco dělá a je v tom hóóódně dobrý, jako třeba Žufánci, může dosáhnout respektu, uznání, vyzvednutí také v místě, kde podniká a dokonce i žije?

- Jestliže je někdo takový jako Žufánci, má šanci, pokud by chtěl, spravovat také věci veřejné, získal by podporu místní komunity ve volbách? Tím nechci říci nic jiného, než to, že mnohdy si říkám, jestli by ti, kteří dosáhli poctivě například v našem regionu skutečného a prokazatelného úspěchu v podnikání, neměli řídit také věci veřejné, protože je předpoklad, že kdyby se s chutí do něčeho takového pustili, zřejmě by také v tom mohli být velmi dobří a odstranili by z řady míst chlívek, který tam panuje.

- Jak se vlastně umíme chovat k lidem, kteří jsou úspěšní, máme s tím nějaký vnitřní problém a svým způsobem takovým lidem ztrpčujeme život, nebo naopak máme z úspěchů radost a úspěšné lidi podporujeme?

 

Osobně nikoho ze Žufánků neznám, myslím, že jen jednou jsem dělal rozhovor s jejich dědou, protože mě na Slovácku zajímají pamětníci. Kdysi jsme ale v regionálním časopise Krajem svatého Antonínka, už je to tak šest let, připravili velký rozhovor se Žufánkovými, ale oni na poslední chvíli s publikováním článku nesouhlasili a pokud si to dobře pamatuji, bylo to snad kvůli tomu, že v Boršicích existovaly jakési spory kolem jejich podnikání a někteří Boršičané k nim měli jakési připomínky. Detaily si nepamatuji, ale vím, že "soužití" Žufánků s některými Boršičany nebylo nijak jednoduché. Proto sem dávám také ony otázky a znovu si uvědomuji, jak je nesmírně obtížné pro novináře napsat o čemkoliv článek, třeba o nějakém podnikateli, aby si mohl říci - ano, toto je pravda, to můžu podepsat.

 

V souvislosti s firmou Žufánek mě přitom hodně často naskočí ještě jiná značka, podle mého názoru například v Praze ještě známnější, než jsou Žufánci - značka HRUŠKA. Ano, ten Hruška, co žije v Blatničce! Odvažuji si dnes tvrdit, že v Praze není známnější značky z našeho regionu než Hruška, často jsem narazil na to, že někdo mi říkal: jdu k Hruškovi do vinárny, piju víno Hrušky z Moravy. A musím dodat, že vždy to bylo v pochvalném tónu.

 

Jenže, když by za mnou jako novinářem někdo přišel a řekl mi třeba, nechceš napsat o Hruškovi, jak se dokázal vypracovat a stát se tak známým a úspěšným, odpověděl bych upřímně: nechci. Nebo lépe řečeno, odpověděl bych: potřebuji na to více času, protože názory na podnikání Hrušky slyším velmi rozdílné a najít pravdu bude nesmírně těžké -  což ale platí o řadě dalších a dalších lidí, kteří v našem regionu podnikají a bohatnou. Slovo bohatnou přitom nemyslím nijak ve zlém ani závistivě, jsem si velmi a velmi dobře vědom, že lidi, kteří jsou úspěšní, bohatí a féroví je třeba obrovsky podporovat, protože můžou být prospěšní pro mnoho dalších lidí a také celé regiony - Baťa nechť je v tom vzorem. A naopak, ti, kteří féroví nejsou, proti těm je třeba se postavit. 

 

Divoká devadesátá léta minulého století (ale také začátek tohoto století) byla přitom samozřejmě divoká také na našem Slovácku. Zmapovat je, zmapovat vývoj dědin a měst, zmapovat vzestup těch, kteří se "dostali" k penězům, zmapovat pády či vzestupy různých družstev a mnoha dalších podniků  či firem by bylo velmi zajímavé, ale nekonečně obtížné a osobně nevěřím, že to někdy někdo dokáže. Tím myslím, že někdo dokáže napsat knihu, která by toto všechno popisovala s touhou dopídit se co nejvíce pravdy, nemyslím nějaké reklamní články o podnikatelích a podnikání, nebo knihy o různých vesnicích, tam té pravdy podle mého názoru moc není, to jsou spíše zkazky o tom, jak si dědina, nebo někteří její lidé v posledních letech přáli, aby se o jejich rodném místě nějak hezky napsalo - to má k pravdivému psaní o lidech a událostech daleko.  

 

Pokusit se dát dohromady pravdu o podnikatelích, pokusit se dát dohromady pravdu o vývoji celého našeho regionu v posledních letech (ale stejně to platí o celém 20 století!), je strašlivě důležité, protože jinak se tato témata dál a dál budou vracet a bude existovat mnoho pochybností o lidech, věcech a událostech, které se tady děly. Když bych to nyní stáhl jen na podnikatele, potřebujeme co nejlepší a nejpravdivější články o podnikatelích, potřebujeme podnikatele a vůbec celkově osobnosti všeobecně respektované, schopné a férové, které budou sloužit jako motor našeho regionu a také jako inspirace pro ty, kteří se rodí, rostou a hledají vzory pro svůj vlastní život.

 

Dovolte mi nakonec otázku: Kdo jsou takové osobnosti podle vás ve vašem okolí? A pomáháte, podporujete osobnosti kolem vás, nebo jim šlapete na krk jakýmkoliv způsobem?

 

RB 

 

Ps. Později jsem si všiml, že článek o Žufáncích je TADY na webu Hospodářských novin ...