Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Psáno pro MF DNES: Moje návštěva ve Škodě Mladá Boleslav aneb Když středoškoláci nekončí na úřadech práce... Plus zmínka o Slováckých strojírnách

Téma učňů a studentů technických středních škol a jejich co nejlepší uplatnění ve firmách (a ne na úřadech práce) mě zajímá hodně moc. Však jsem se taky loni rok pohyboval mezi Střední průmyslovou školou a Obchodní akademií v Uherském Brodě a Slováckými strojírnami.

Když jsem tedy na podzim nastoupil zpět do MF DNES, dál jsem se o toto téma zajímal a říkal jsem si, že se chci podívat někde, kde propojení mezi střední školou a firmou funguje na špičkové úrovni. Tak jsem si domluvil setkání ve Škodě Mladá Boleslav, kde jsem žasnul nad tím, jak velké množství středoškoláků se jim daří zapojit do firmy, ať už po maturitě nebo po vysoké škole - přes 90% žáků končí po škole ve Škodovce, ti nejlepší s nadějí na super zaměstnání, to jsou čísla, kterým se nikdo v Česku ani nepřibližuje.

Samozřejmě jsem si vědom, že Škodovka "kope" jinou ligu, než většina českých firem, přesto jsem viděl ve středních Čechách i na dalších firmách, jak se v tomto stále zlepšují. Strašně moc bych si přál, aby se to dařilo školám a firmám také na našem Slovácku, obrovsky moc bychom to potřebovali! Kdo chcete, můžete se podívat, co jsem k tomuto tématu napsal právě ve středních Čechách.

Rozebírat Slovácko či celý Zlínský kraj by bylo na předlouhé povídání, každopádně, pokud se vaše děti chystají na střední školu a vy cítíte, že jim není techniku až tak vzdálená, neváhejte a na takovou školu je dejte - třeba zrovna na tu Střední průmyslovou školu a Obchodní akademii v Uherském Brodě - škoda jen, že tato škola není navázána na Škodovku Mladá Boleslav. Přes všechny úspěchy Slováckých strojíre jsou strojírny v "zapracování" středoškoláků hódně pozadu...

Rád bych se tomuto tématu věnoval i nadále. Je nesmírně zajímavé a především důležité. 

RB 

Ps. U tohoto sloupečku je akorát nepřesný titulek, dával ho editor a mně se moc nelíbil. Nechtěl jsem říci, že by ředitelé škol měli být trestaní, ale jde prostě o to, aby ředitelé byli svým způsobem hodnoceni podle toho, kolik žáků jejich školy je schopných pracovat ve firmách. Dnes je to tak, že řada žáků toho není z různých důvodů mnohdy schopna a navíc školy často vůbec netuší, jak málo či moc se jejich žáci uplatnili či skončili na úřadu práce. Bohužel, dnešní systém financování školství i dalších věcí je postavený totálně na hlavu. Doplácí na to mladí, doplácí na to firmy, doplácí na to tento stát.