Průvodce Slováckem - Slovácko na vlastní srdce

Návrat do folklorní Strážnice - k pořadu, který se mi moc líbil... Jak zabránit tomu, aby ze škol nemizely písničky, pověsti, tradice, vzpomínky na život předků? O tom byl pořad, který TADY takřka celý najdete... Mrkněte, prosím!

.. . k videoukázkám dopíši ještě text

Uff, řeknou si určitě mnozí z vás, když uvidí tolik videoukázek, což je odradí od jejich puštění. Uznávám, je jich hodně, a vy jistě jako obvykle spěcháte a máte čas pustit si maximálně minutové video (jak často ukazují i různé průzkumy), ale bych byl rád, kdyby alespoň někdo si tato videa pustil - kromě, samozřejmě, účinkujících a jejich příbuzných, kteří se podívají na tu videoukázku, kde jsoo oni sami. Kdyby se k nim ale přidali třeba ještě pedagogové, mělo potom smysl, že jsem tyto videoukázky nahrál.

 

Zachytil jsem na nich téměř celý pořad s názvem Tady jsme doma, o kterém si můžete přečíst  TADY  na oficiálním webu letošního ročníku folklorní Strážnice. Určitě si na tento odkaz klikněte, dozvíte se více nejen o pořadu, ale především o celém projektu, který rovněž nese název "Tady jsme doma", regionální folklor do škol, který zaštiťuje už sedm let Národní ústav lidové kultury ve Strážnici. Dovolte mi ze vzpomínaných stránek citovat.

"Smyslem projektu je snaha ukázat učitelům, a jejich prostřednictvím dětem, cestu k významné části našeho kulturního dědictví, tj. k tradiční lidové kultuře, která otevírá bránu k ostatní naší kultuře a umění.... Naše opakované výzkumy, které proběhly jednak na půdě NÚLK a jednak pod patronací NIPOS - ARTAMA však ukázaly, že se ze školy vytrácí a že děti znají stále méně písní svého kraje, méně pověstí atd. K projektu se postupně přidávaly školy z různých částí České republiky...." 

 

Právě anotace na tentio pořad mě přilákala do hlediště, téma škol, vzdělávání, a to například ve vztahu k lidové kultuře, písničkám, tradicím, povídání o životě předků, mě velmi zajímá a vím, že se o něm mluví také na různých místech, ve školách, v souborech, mezi lidmi, kteří by rádi, aby děti o "fokloru" věděli mnohem více. Jenže, jak to udělat? Jak k tomu děti citlivě a zajímavě vést? A jak k tomu často vést i sami učitele?

Byl jsem velmi zvědavý, jak pořad ve Strážnici bude vypadat, a musím říci, že se mi moc líbil. Velmi! Pusťte si videoukázky a uvidíte, na čem autoři celý pořad postavili, nápad s paní učitelkou a třídou, která se učí "folklor", odehrávající se před nimi "prakticky" na jevišti, byl výborný...  Je možné, že nejde o nic originálního, ale nápad i provedení byly podle mě na jedničku! Navíc je vždy krásné a povzbuzující vidět "účinkující" z více krajů, regionů, ta pestrost oblečení, písniček i slov vždy potěší, zároveň je povzbuzující vidět, na kolik školách se například tomuto projektu věnují.

 

Nemám času na delší psaní, ale nakonec mě napadá napsat, že videoukázky byste si nemuseli pouštět jen jako nějakou "instruktáž", ele třeba, hlavně, proto, že potěší vaše srdce, rozjasní vám den, povzbudí vás do dalších dnů - a to přece platí celkově o lidové kultuře, co myslíte?  

 

RB

 

Ps. na konci se ještě rozdávala jedna knížečka, o které se tady zmíním později a napíši, kde byste ji mohli sehnat. 

 

A ještě mi dovolte uvést účinkující:

 

- Lipovjánek, Lipov, ved. Renata Galečková, Petr Galečka

 

- Muzika Lipovjánku, primáška Rozárka Jagošová

 

- Základní škola Dolní Rožínka, žáci 2.- 4. třídy, třídní učitelky Ivana Janoušová, Simona Špačková

 

- Základní škola J. Seiferta, Mělník, žáci 2. třídy, třídní učitelka Raduše Čermáková

 

- Základní škola Prachatice, Vodňanská ul., žáci 3.-4. třídy, třídní učitelka Růžena Vinciková, na dudy doprovází paní učitelka Barbora Schwarcová-Režná

 

- Základní škola Lažánky u Brna, žáci 3.a 4. třídy, třídní učitelé Jana Ševčíková, Jaroslav Ševčík

 

- Základní škola Ostrava-Proskovice, žáci 2. třídy, třídní učitelka Kateřina Holaňová 

 

A ještě autorky pořadu! Alena Schauerová, Yvona Voráčová, Magdalena Maňáková ...